maandag 28 november 2011

Wat is privacy? (28 november 2011)

We hebben zo'n wet op de privacy die zegt dat je data niet voor een ander doel mag gebruiken dan waarvoor de data voor bedoeld is. Dat is zo'n lacher. (hoewel deze wet wel  vaak wordt toegepast!) Waarom? Heel de dag zijn we op het net data aan het hergebruiken. Het stelsel van basisregistraties, Apps4Nederland, Open Data, etc., etc. Iedereen is dat prachtige walhalla van hergebruik van gegevens aan het najagen. Niemand die dan zegt: "Dat mag niet hoor, die data waren daar niet voor bedoeld."

Voorbeeld: een restaurant vermeldt op zijn website wanneer het restaurant open is. Een andere website verzamelt van alle restaurants de openingstijden en laat je zien welk restaurant er nu open is. Gaat iemand dan zeggen: "Dat mag niet hoor, die openingstijden zijn voor de website van het restaurant en niet voor die andere website." Natuurlijk niet, absurd.

Dus hoe moeten we privacy dan bekijken?

In ieder geval moet er iemand zijn die het vervelend vindt dat iets openbaar wordt. Zo zijn er mensen die geen bonuskaart nemen bij de AH want ze vinden het vervelend als AH weet wat ze kopen. Of mensen die niet willen dat ze op een foto staan.

Dus er zijn veel smaken in privacy. Wat voor de één de privacy doorbreekt, is dat niet voor de ander.

Hoe gaan we hier mee om?

Mag je overal bezwaar tegen maken? Bijvoorbeeld de foto van mijn huis op google maps, mag ik daar bezwaar tegen maken? Ik promoveer bij het Leibniz Center of Law die mijn naam en email adres op hun site zet. Mag dat? Wie bepaalt wat er gevoelig is en wat niet? En hoe bepaalt hij dat? Zou ik het ook kunnen doen?

In de discussie over patiënten dossier werd er gesproken over dat bepaalde gegevens je eigendom zijn. Maar hoe zie je aan een gegeven dat het van jou is? Ik zou niet weten welke gegevens van mij zijn. Mijn naam, mijn woonplaats, mijn werkgever? Is het niet gewoon een gevecht over wat je van mij mag weten en wat ik niet wil dat je van me weet? Is daar echt een wet voor die mij helpt begrijpen welke dingen die ik van jou weet, op het web mag zetten?

En van de andere kant: inkomen is in NL iets wat je niet van elkaar weet. Maar in Amerika is het het eerste wat je aan elkaar vertelt nadat je je naam vertelt.  Zou daarom Noorwegen in staat zijn om gewoon van een aantal mensen de naam, geboortedatum, jaarinkomen, bezit en betaalde belasting te melden?
(van http://translate.google.nl/translate?hl=nl&sl=no&tl=nl&u=http%3A%2F%2Fskattelister.no%2Fskatt)

Mag Belastingdienst dit ook gaan doen? Hoe kan ik daar achter komen? Wie wil deze handschoen opnemen? Wat mag Belastingdienst wel publiceren? Een aantal ideeën van afgelopen data camp @hackdeoverheid en @apps4nl :
- geef aan welke ondernemingen een btw-aangifte doen die niet gelijk is aan 0?
- publiceer de data over ondernemingen die toch al openbaar zijn (wat in het Handelsregister staat)

Wie heeft er nog meer kandidaten? Van Margo hoorde ik:
- degenen die de Belastingtelefoon hebben gebeld

Belangrijke woorden:
- persoonsgegevens, wat wordt daar onder verstaan? hoe kun je nagaan of een gegeven een persoonsgegeven is? Op deze website staat: "Persoonsgegevens zijn alle gegevens waarmee een bepaald individu geïdentificeerd kan worden."" dat schiet niet op. Ik had immers al eerder geconcludeerd dat ook identificatie volledig context gebonden is. Iedere identificatie, zelfs DNA, is voor een ander weer geen identificatie (bijv. Christiaan die ongelovig is en Christiaan die zich bekeerd heeft, wordt vaak gezien als een nieuw mens door de betreffende religie, geen nieuw mens volgens zijn DNA. Even verder staat: "Maar ook gegevens die een waardering over een bepaalde persoon inhouden, bijvoorbeeld iemands IQ, kunnen persoonsgegevens zijn wanneer te achterhalen is welke persoon dit IQ heeft." Zie je, je verliest continu je houvast. Als de groenteboer zegt dat iemand met mijn naam op maandag 28 november 2011 10 kg aardappels heeft gekocht, dan mag dat niet. Echter, als hij meldt dat een klant op maandag 28 november 2011 dat heeft gedaan, dan mag dat wel. Waarom? Als ik vervolgens een camerabeeld vindt waarop de klanten van de groenteboer staan, vervolgens wat gezichtsherkenning door mensen of machines en hupathee, het is bekend dat ik daar 10 kg aardappels heb gekocht. Mag dit?

-

Geen opmerkingen:

Een reactie posten