vrijdag 1 januari 2010

Onderzoeksgebied (1 jan 2010)

Mijn onderzoeksgebied gaat over:
  • een situatie waarin gegevens hergebruikt worden. Dus de gegevens moeten ergens anders voor gebruikt dan de reden waarom de gegevens verzameld werden. Het liefst worden de gegevens gebruikt voor een taak, niet voor een controle waar de gegevens extra informatie vormen waarbij het gebruik van die gegevens niet precies duidelijk is
    • Alleen in situaties waarin gegevens worden hergebruikt, speelt betekenis een rol. Als het simpelweg communicatie is tussen twee partijen, dan wordt in die situatie het betekenisprobleem opgelost. Echter, als gegevens worden hergebruikt, dan is er niet meer die dialoog en zal men op een andere manier moeten vaststellen dat de interpretatie inderdaad goed gedaan is.
  • gegevens waarvan de betekenis niet a priori vastligt. Als iets bijv. een camper is als de stahoogte minimaal 1 meter bedraagt, dan is het gegeven camper, minder interessant. Echter, er zijn gegevens waarvan de definitie nog toegepast moet worden. Denk aan 'met als doel winstbejag' of 'volgens goed koopmanschap'
    • Nu ik dit nalees, krijg ik hier toch mijn twijfel over. Volgens mij zijn er veel exacte metingen waarvan op zich wel de meting correct is maar men niet krijgt wat men wilt. Het probleem ligt dan alleen omgekeerd: De data kloppen maar geven nog steeds niet wat men wil. Als de definitie ruimte over laat ('gericht op winst', goed koppmansgedrag'), dan moeten er nog data ingewonnen worden waarvoor dan weer intentie nodig is om dat op een goede manier te doen.
  • ik ga aan de afnamekant zitten: daar waar de gegevens nodig zijn en al dan niet voldoen. Zoals ik dat nu zie kan dat zijn:
    • in de keten waar bijv. een adres uit het GBA gebruikt moet worden om te corresponderen met een klant. Gegevens uit andere bronnen zoals bijv. KvK of RDW is ook een mogelijkheid. Liefst wel een zo groot mogelijke afstand tussen de plaats waar het gegevens verzameld wordt en de Belastingdienst
    • daar waar gegevens verzameld worden door Toezicht, contrast tussen degene die de vragen bedenkt en degene die de vraag omzet in een verzameling gegevens --> Lou Verberkt
    • De reden waarom ik aan de afnamekant moet gaan zitten is omdat alleen daar het betekenisprobleem zich afspeelt, alleen daar moet men zeker weten dat de interpretatie van de gegevens ook overeenkomt met de kennis die in de gegevens ligt opgeslagen.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten