vrijdag 8 januari 2010

T van E (8 jan 2010)

Vandaag gesproken met T van E. Onderwerp van gesprek: promoveren bij het Leibnitz Institute. Ook R W (psycholoog) en A B (proefschrift alhier) ontmoet.

  • Wat is het onderwerp van onderzoek?
    • Vorming van concepten
  • Praktische afspraken:
    • 0-uren contract
    • Toegang tot de bibliotheek van de UvA, ook de electronische bieb
    • Maandelijks overleg met mede-onderzoekers waar zowel gediscussieerd wordt over een onderwerp als dat een onderzoeker ook wat presenteert over zijn of haar onderzoek
    • Verder geen financiĆ«le verplichtingen tussen Bdienst en UvA (Tom)
  • Tom stelt voor 
    • dat ik een hoofdstuk schrijf met daarin een bespreking van de literatuur
    • met daarna een hoofdstuk waarin ik de probleemstelling maak
  • Echter, ik bepaal het tempo. De begeleiding vanuit Tom wordt bepaald door het tempo waarin ik werk
Mijn gedachten:
  • Ik ben niet helemaal zeker of het onderwerp ook voldoende past. Als mijn benadering en onderwerp teveel afwijkt van wat er bestaat aan gedachtengoed binnen Leibnitz, 
    • krijg ik dan wel voldoende en de juiste begeleiding / tegengas?
    • kom ik niet in de problemen bij de lezersgroep omdat daar wel meer kennnis op het cognitieve vlak is?
    • gaat men bij Leibnitz wel blij zijn met wat ik ga leveren?
  • ook wil ik meer de baas zijn van wat er wanneer gebeurt. Ik ben nu nl druk met de probleemstelling en wat ik nu exact ga onderzoeken (methodiek, domein, etc.). Literatuuronderzoek is nu even niet waar mijn focus ligt.
  • daarmee samenhangend: ik ga mijn leven niet overboord zetten omdat ik ga promoveren. Ik heb zeker vrije tijd. Echter, als ik nu naar mezelf kijk, besteed ik zeker veel tijd aan mijn promotie. Je kunt je afvragen of ik voldoende focus heb, voldoende gericht ben op het promoveren. En dat klopt ook. Ik wil dit uitzoeken en dat geeft me heel veel plezier. De promotie zelf is niet mijn doel. Kan Tom zich met deze opstelling verenigen?

Geen opmerkingen:

Een reactie posten