donderdag 31 december 2009

Herstart artikel (31 dec 2009)

Nog even over wat er allemaal in het artikel moet komen:
  1. Het gaat over context. Het verhuizen van een gegeven naar een andere context levert problemen.
    1. Welke problemen?
  2. Deze problemen worden nu als volgt opgelost: 
    1. Gegevens definiëren
    2. Die altijd waar zijn (context onafhankelijk)
    3. Door het creëren van een definitie
  3. Gegevens definiëren
    1. De klassieke manier
      1. Waarin staat welke kenmerken noodzakelijk zijn
      2. En wel de volledige set van die noodzakelijke kenmerken
    2. Prototypicallity
      1. Er zijn ook niet-noodzakelijke eigenschappen die toch bijdragen aan het klasse-zijn
      2. 4 soorten prototypicallity
    3. Aboutness
    4. Basic-levelness
  4. Bevatten gegevens definities of mogelijkheden?
    1. Wendbaarheid
    2. Bruikbaarheid
    3. Kan een gegeven gedefinieerd worden los van het gebruik van dat gegeven?
  5. Wat is kennis?
    1. Is leren een (bandrecorder)opname of een zoektocht?
    2. Wat wordt er geleerd: feiten of functies?
    3. Het verschil tussen onthouden en inzicht
    4. Wat is wendbare kennis?
Als ik dit zo nalees, dan moet ik eerst maar eens gaan schrijven over: "Is een gegeven nu een mogelijkheid (functie) of een beschrijving?" Is dit eigenlijk wel een vraag? Bieden niet alle beschrijvingen mogelijkheden? Zit de tegenstelling in: beschrijvingen bevatten een waarheid maar bieden daardoor nog geen bruikbaarheid. Is voor uitwisseling van gegevens de bruikbaarheid van een gegeven een noodzakelijk onderdeel van de betekenis van dat gegeven?

    Geen opmerkingen:

    Een reactie posten